Workshop “I ty můžeš” s masérkou a umělkyní pohybu Jitkou Eridani Sedlákovou.
Jitku znám už léta a
vím, že má úžasný cit pro lidské tělo, pohyb a veškerou
práci s obojím. Proto jsem se hodně těšila na první víkendový
seminář. Taky se zajímám o spontánní pohyb, a chtěla jsem
vědět, jaké to je, když s ním pracuje někdo, kdo má o věci
opravdu hluboké znalosti.
Sešli jsme se čtyři, pro
mě byl jen jeden člověk nový, s ostatními dvěma dámami se znám
léta. Pocit intimity, pohody, rodinného prostředí, kde se může
všechno.
Vstupovala jsem do
semináře trošku rozcitlivěná po první hodině rolfingu
předchozí den. Myslím, že mi víkend dost pomohl se uzemnit a
uvědomit si, co se děje.
Proces pro mě začal
už seznámením, kde jsem si vyzkoušela říct o sobě trochu jiné
věci, než obvykle. Napřed jsem vybrala ze své reality jen to
nejhezčí, takovou ideální verzi toho, čím bych chtěla být.
Byla to v zásadě pravda, ale bez kontextu to znělo divně,
odtrženě od reality. Tak divně, že jsem cítila potřebu se
„opravit“, a naopak šla do zranitelnosti a řekla něco o
minulosti, bolesti a citlivých tématech. A pozorovala jsem, co to
udělalo, hlavně se mnou. Výsledkem bylo pochopení, že to
nejlepší by bylo bývalo někde mezi oběma možnostmi. Ani si
nehrát na totální zdraví, ani moc nemluvit o nemoci, říct, co
je teď, praktické, reálné věci.
Nejspíš důsledkem
rolfingu, což je metoda, při které se uvolňuje energie z hodně
starých vrstev uložených v těle, mi pak po celých dalších 24
hodin vystupovaly do vědomí různé pocity spojené se sebevědomím,
sebehodnocením a otázkou, jak mě vidí ostatní. Na začátku to
bylo dost nepříjemné, vrátila se mi totální nejistota, kterou
jsem trpívala kdysi před lety. Ale techniky, které jsme
praktikovali, mi téměř okamžitě začaly pomáhat, uvědomovala jsem si díky nim hlouběji, co se vlastně děje, místo abych se to snažila potlačit, jak jsem to dělávala v minulosti. A díky pochopení pak pocity ustupovaly, až druhý den mi už bylo zase dobře a cítila
jsem normální příjemné spojení mezi námi všemi.
Na začátku a na konci
jsme zpívali, zvuky odpovídající jednotlivým čakrám. Fungovalo
to. Přestože mi občas ujížděly myšlenky, cítila jsem, jak se
centra pootvírala, asi poprvé můžu říct, že jsem to vnímala
naprosto reálně, jak vibrace rozechvívají tělo a něco dělají
v uzlových bodech energetického pole.
Jak se to chce hýbat?
Několikrát během
semináře pak přišel blok, kdy jsme se měli prostě spontánně
protahovat každý po svém. Bylo to pro mě hodně podnětné,
uvědomila jsem si totiž, kolik znám svých vlastních unikátních
energetických pohybů. A mám tendenci si jich moc nevážit,
praktikovat je spíš náhodně, prostě nepřikládat jim takový
význam jako pohybům, které jsem se naučila z vnějších zdrojů,
například z jógy. Přitom jsou zjevně minimálně stejně
hodnotné, moje tělo si je vynašlo pro své vlastní potřeby a
prostě fungují.
Takový je přístup naší
společnosti, učíme se přikládat váhu jen tomu, co nám bylo
vštípeno zvenčí, a nevšímat si své vlastní vnitřní pravdy.
Techniky a nástroje zvenčí mohou být moc dobré a užitečné,
ale to, co přichází zevnitř, je důležité taky, často ještě
důležitější...
Zatím už dělám to, že
si například jógovou praxi upravuju a skládám podle svého,
samozřejmě se znalostí základních principů, a sem tam zařadím
svou vlastní ásanu. Ale cítím, že by bylo skvělé vytvořit si
úplně vlastní pohybovou praxi a provozovat ji pravidelně, třeba
15 minut, ale natolik často, abych mohla její prvky dále rozvíjet.
Až tenhle text dopíšu,
pustím si hudbu a takovou praxi si dám :)
Slastné drbání
Večer přišlo
zábavné cvičení, kdy jeden z nás byl strom a druhý zvíře,
které se o něj drbe. Zkoušeli jste to už někdy ? :) Drbat a třít
se o tělo jiného člověka tak, abyste si udělali co nejvíc
dobře? Využít všecky možné výčnělky, výstupky a hrbolky,
různé povrchy, různě pevná nebo měkká místa? Dozvíte se
opravdu hodně o těle svém (co mu dělá dobře, co si chce
podrbat, jak ho k tomu natočit:), i o těle „stromu“. A tedy,
zajímavá je i dynamika, kdy ten, kdo se hýbe, si uvědomuje své
možnosti jako zvířete s darem pohybu :), a ten, kdo stojí, zase
prožívá klid, stabilitu a pevnost bytosti, co jen stojí a vnímá
a dává.
A pak zviřátko
stromeček za odměnu pořádně pohladí :)
Propletenec
Na závěr večera jsme
provozovali tibetskou léčebnou techniku, kdy si lidé lehnou,
všelijak se propletou a pak tam prostě spolu jsou. Je to zajímavá
forma meditace, hřeje to a dělá to podivuhodné věci, které se
nedají moc popsat, musíte vyzkoušet :)
Noc jsme strávili
společně ve spacácích a dekách v seminární místnosti.
Odloučení od vnějšího světa mi přišlo pro proces moc dobré.
Ráno jsme si zatančili a
vrhli se na zlatý hřeb programu.
Miminko se
učí hýbat
Představte si, že jste
se právě narodili. Umíte jen ležet a třepat ručičkama a
nožičkama, natáhnout se po prsu a sát, a pak spát :)
Všechno ostatní se
musíte teprve naučit. To je váš studijní plán pro nejbližší
roky: zvládnutí lidského pohybového repertoáru.
A teď se do toho jako
dospělí zkuste vžít, vrátit se tam, a vyzkoušejte si to. Jaké
je to, snažit se vykoumat, jak se převalit? Objevovat techniku
plazení? Postavit se na všechny čtyři? Nebo dokonce na obě
dvě... Jak se postavím, když nožičky mám ještě slabé a nevím
moc, jak se ovládají? A jak se pak ve stoje udržím?
I když si s tím
hrajeme jen chvilku, je to fascinující zkušenost. Už jsem kdysi
někde četla, že malé dítě pracuje a učí se daleko tvrději
než špičkový vědec. Usmála jsem se, pokývala hlavou, ale
představit jsem si to doopravdy nedokázala. Už dokážu. Je to
tak. Miminko provádí experimentální výzkum lidského pohybu,
okamžitě aplikuje poznatky a naučené intenzivně procvičuje, po
většinu svého bdělého času. Přijít
na to, jak navzdory všem možným omezením úspěšně uskutečnit
nějaký pohyb, je úctyhodný duševní výkon, spojený s velmi
intenzivní a náročnou fyzickou prací.
Teď mi říkala
spolubydlící, že prý někdo dělal experiment, kdy se vrcholoví
sportovci snažili napodobit všechny pohyby batolat. Vydrželi to
prý pár hodin, pak odpadli únavou :)
Pro mně byl
nejzajímavější projekt postavit se. To opravdu není jen tak.
Vemte si, jak je to vysoko:) A kolik komplikovaných pohybů je k
tomu zapotřebí. Je třeba vykoumat různé možné strategie,
všechny je zkoušet, sbírat se z nevyhnutelných pádů a zkoušet
znova...
Přicházela u toho taky
spousta pocitů. Některé z nich byly spojeny se vzpomínkami. Jsem
si jistá jedním: všechno to úsilí malého výzkumníka je
motivováno snahou o nezávislost. Moct se volně pohybovat po
prostoru jako dospělí lidé, dělat si, co chci, dojít k zajímavým
věcem, popadnout je a hrát si s nimi, jít pryč od ošklivých
věcí.
Když jsem se konečně
postavila, pokoušela jsem se vžít do stavu miminka. Nedávno jsem
pozorovala roční holčičku známých při jejích prvních
pokusech, takže nějaký materiál jsem k tomu měla.
Nožičky prtěte jsou
samozřejmě ještě slabé, měkkounké, sotva ho udrží. Nemá
rozvinutý smysl pro rovnováhu, musí se teprve naučit najít své
těžiště, uzemnit se, rozvinout stabilitu.
A najednou mi došla
souvislost s tématem, které mě zajímá odjakživa a je o něm
předchozí post Chodiči a nechodiči.
Naše nezávislost je úzce spojena se schopností chodit. Chůzí to začalo. A zůstává důležitá. Schopnost volně, samostatně a koordinovaně se pohybovat prostorem po vlastních nohou je základním znakem člověka, který vyrostl z batolecího věku.
Naše nezávislost je úzce spojena se schopností chodit. Chůzí to začalo. A zůstává důležitá. Schopnost volně, samostatně a koordinovaně se pohybovat prostorem po vlastních nohou je základním znakem člověka, který vyrostl z batolecího věku.
Co se pak ale stane, pokud
se jí dobrovolně vzdáme? Pokud se prostorem nepohybujeme? Pokud se
vrátíme k sezení v omezených ohrádkách? (tentokrát v nich už
ale ani nelezeme, ani se neplazíme ani si nehrajeme, jen dřepíme
jak pecky)
Nevrací nás to tak
trochu do batolecího věku?
Nedivila bych se tomu.
Občas vidím starší
lidi, kteří zjevně nechodí a nechodí a nechodí už mnoho let,
jak se batolí svých pár kroků k autu. Klidně bych řekla batolí,
vypadá to tak totiž. Jejich nožičky (zdrobnělina se jeví na
místě) vypadají jako z těsta, přesně jako končetiny malých
dětí. Jsou často všelijak křivé, jako by už nevěděli, jak na
nich stát rovně. Jsou zjevně tak slabé, že je sotva nesou.
Člověk cupitá, a hlasitě u toho funí, očividně ho každý krok
obtěžuje a namáhá – už aby byl za volantem. Podobně, jako
děti při svých prvních krůčcích tvrdě makají, ty si to ale
alespoň užívají.
Co to asi dělá s
psychikou? Ten pocit, že člověk sám sotva ujde pár kroků? A to
ještě není starý, je v produktivním věku, je mu třeba
čtyřicet... A když to navíc považuje za normální, vůbec si
neuvědomuje, že jeho stav je prudce nepřirozený, škodlivý a do
budoucna mu bude působit čím dál víc utrpení, jak se
nepoužívaná struktura těla nevyhnutelně rozpadá.... Místo toho
mu to přijde v pořádku, jak tomu batoleti (u kterého to ale na
rozdíl od dospělého v pořádku je).
Bezmocnost?
Nesamostatnost? Odtržení od reality? Takové souvislosti se
nabízejí. Jistě, ten člověk může být a nejspíš je šikovný
a praktický ve spoustě věcí, ale na nějaké úrovni ho jeho stav
ovlivňovat prostě musí. Někde, v názorech, ve vědomí možností,
v pružnosti a schopnosti změny, vliv tam bude...
Jak by se asi změnila
naše civilizace, kdyby miliony lidí hromadně znovu začaly pořádně
používat své nohy, vědomě na nich stát a chodit jimi po Zemi?
Nebo po ní dokonce běhat? :) Nejspíš by jim to pomohlo uvědomit
si spoustu věcí, nehledě na to, že by si zachránili klouby a
zdraví vůbec.
Doufám, že se toho
dočkáme. Spousta lidí ve spoustě zemí už na to přišla, snad
se uvědomění bude šířit.
Tak, to byla malá odbočka
k obvyklým tématům tohoto blogu.
Ale byla podle mě k věci,
protože právě v tomhle vidím potenciál takových seminářů.
Skrze tělo se člověk učí nejen o těle a práci s ním, ale i o
vlastních pocitech, psychice, a jako v tomhle případě dokonce o
principech, které mají vliv na celou společnost. A to poznání je
daleko hlubší a bezprostřednější, než kdyby se o tématech jen
mluvilo.
Vést a nechat se vést
Poslední cvičení nás
učilo další dovednosti, která má co dělat s celým naším
zapojením do lidského světa.
Pohybovali jsme se ve
dvojicích, dotýkali se rukama a jeden jemnými pohyby vedl druhého.
A různě jsme si to prohazovali. Uvědomila jsem si na tom, jak se
tohle neustále přirozeně mění v každodenních interakcích.
Různě se střídáme v tom, kdo určuje, co se zrovna stane, a je
to tak v pořádku. Pokud člověk dokáže s tímto procesem
přirozeně plynout, je to krásný volný tanec.
Ale sama v sobě jsem
rozpoznala všelijaké překážky toho proudění. Zjevně jsou z
výchovy a jsou to všelijaké pocity, že něco musím nebo bych
měla. Buď nenechat se vést, aby mě „neovládali“, nebo naopak
nevést, příliš dlouho, abych se „příliš neprosazovala“,
jakési divné úzkosti, které chtějí natlačit skutečnost do
nějakých omezení. Výsledkem pak je, že nefunguje přirozené
předávání vedení, kdy se to stane prostě tehdy, když se to
stát má, druhý už vám svým vedením dal všecko, co bylo zrovna
na místě, a teď jste připraveni vy vést zase jeho, tak jdete na
to. Pokud tomu necháte volný průběh a nemotají se vám tam ty
myšlenky.
Jitka nám pak k tomu
řekla druhý základní princip: aby člověk mohl dobře vést,
musí umět být veden. Taky důležité a dobré si uvědomit. Umět
být veden, a umět cítit okamžik, kdy je čas pro změnu vést.
A to už bylo vše.
Moc se mi líbil způsob,
jak to Jitka vedla, krásná kombinace rozsáhlých znalostí a
intuitivního výběru, které techniky zrovna sednou k náladě v
sále.
Těším se na další :)