sobota 2. září 2017

Když kafe chutná po kelímku

Tento textík docela přímo navazuje na předchozí, o přímém vnímání. Zase jednou mě překvapilo, jak moc toho jsme schopni vnímat úplně přímo.

Četla jsem si ve vlaku časopis Téma a dozvěděla se o bisfenolech. Jsou to chemické látky, které se přidávají do mnoha plastových nádob a obalů, ale jsou i v papírových penězích a účtenkách :-o A jsou prokázaně zdraví škodlivé.
Všichni víme, že jsme takovými látkami obklopeni. Teď to jen vím v tomto případě o něco konkrétněji.
Ale co mě zaujalo: ze všech produktů obsahujících bisfenoly mám odjakživa takové "divné" vjemy.

U potravin je to pocit, že chutnají specificky "po plastu". Rozlišuju x druhů "chuti po plastu", a mám dojem, že dokážu přímo rozlišit jednu, která je společným jmenovatelem pocitu z plastů a třeba pocitů, které mám po osahání několika papírových bankovek....
Zvláštní druh "těžkosti"... Je to nepříjemné. V případě bankovek to ulpívá na kůži a toužím to umýt. V případě potravin z plastu je to prapodivná ne-chuť, neživotná, mrtvolná.

Jako většinu takových vjemů, i tento jsem, jako asi většina lidí, tak nějak ignorovala, nebrala vážně. Je pozoruhodné uvědomit si, že naše smysly zřejmě v podstatě vědí, jen jim nenasloucháme.... Pro příště pokud si všimnu, že se něčeho dotýkám a je mi to nepříjemné, nebo že jím z obalu a cítím chuť obalu, nebudu vjem automaticky ignorovat a „mazat“, což je standardní přístup nás všech, ke všem takovým vjemům, tak nás to učili.
Místo toho si zkusím daleko pozorněji všimnout, co že to vlastně vnímám, prozkoumat to, a pokud dojdu k jednoznačnému závěru, vyvodím z toho důsledky.

Totiž, to, co doporučovali ve článku v časopise, například nejíst ovoce a zeleninu balené v plastové fólii, už jsem si z těchto vjemů dávno vyvodila sama.
Jen jsem to nebrala dostatečně vážně. Vždycky se takovými věcmi chvíli řídím, a pak začnu pochybovat, dostanu chuť být „normální“ a chovat se jako ostatní lidé, a začnu to zase ignorovat. Je to taková zvláštní „radost“, ignorovat. Opravdu pocit, že jsem jako ostatní a patřím do lidského světa :)

Zmiňovali tam mj. populární kávu v kelímcích. Bisfenoly jsou obsaženy v těch kelímcích.

Odjakživa vím, že horké nápoje z kelímků chutnají divně. Po něčem divném, úplně specifickém. A že to vlastně vůbec nechutná moc důvěryhodně.
Tak teď už je věc jasná.
Po pravdě, s tímhle jsem se tak trochu smířila. Občas si prostě tak nutně potřebuju dát venku teplý nápoj, že se holt s tou dávkou BPA nebo čeho smířím...
Ale článek mě probudil, teď už vím, proč mi ty nápoje v kelímcích nikdy nepřipadaly jako něco, co bych mohla nebo chtěla praktikovat pořád, jako někteří. A ne jen kvůli blbému pocitu z neustálého vyhazování těch kelímků.

I vy vnímáte tohle všechno. Vlastně víte všechno, co je co, co je prospěšné a co ne.
Jediné, co stojí mezi námi a plným a přesným uvědoměním těchto informací je zdá se prostě to, že nechceme vědět.... Pokud chceme, je to jen o zjemňování, rozvíjení, ověřování....


Co mě ale teda vyloženě děsí je, že výrobci přestávají používat BPA, ale vesele používají dál další BP, "kterým ještě nikdo nic dostatečně nedokázal", a dál se dělá, že je to ok. Hezky znějící nápis „BPA-Free“ znamená obvykle přesně tohle.

Kde je zodpovědnost? Jak může někdo vyrábět něco, co používají miliony lidí, a neřešit, že je to velmi pravděpodobně jednoznačně zdraví škodlivé? Jak mohou zodpovědní lidé se sebou žít? A když už tedy jsou tak psycho či mimo, že mohou, jak to může tolerovat společnost? V příčetné společnosti by se výroba prokazatelně škodlivých produktů prostě plošně zakázala, většina těch obalů je přece úplně zbytečných a ještě za mého dětství to klidně šlo bez nich....


Ale to jsou pořád ty samé otázky, které se týkají tisíce aspektů našeho světa.