Tento blog bude na
neobvyklé téma, které na první pohled mezi ostatní příspěvky nezapadá.
Není tomu úplně tak, do tematiky se ve skutečnosti docela hodí (viz. dále:).
Potřebuju o tom příběhu něco napsat, abych
ho konečně dostala z hlavy :)
Normálně nekoukám
na seriály. Nebaví mě tak dlouho sedět před obrazovkou. Proti
většině lidí okolo sebe jsem viděla minimum filmů, ze stejného
důvodu. Pohyblivé obrázky pro mě musí mít v nějakém směru
opravdu obrovskou přitažlivost, musí mi něco hodně hlubokého
sdělovat, abych byla ochotna věnovat jim čas a omezovat kvůli nim
svobodu svého těla. Není to pro mě normální způsob trávení
času. Nestává se to často.
Stalo se mi to před
časem v případě seriálu Breaking Bad, česky Perníkový táta,
opravdu dokonalá studie proměny uťáplého profesora chemie v
gangstera. Nadchl mě tolik, že jsem mu propadla a nadšeně
stahovala díl za dílem – a pak se s ostatními těšila na
pokračování. A teď to přišlo znovu, tentokrát v ještě větší
míře, protože ten příběh měl 96 dílů. Jakživa bych
nevěřila, že něco takového dobrovolně absolvuju. Jedná se o
seriál Dexter.
Jde o obrovský
popkulturní fenomén, takže dost pravděpodobně znáte, alespoň
základní zápletku. Anebo víc. Ale přijde mi důležité popsat,
o co jde, vlastními slovy.
Prosím nečtěte dále, pokud jste seriál neviděli, podívat se na něj chcete, a máte pocit, že by vám zkazilo prožitek, kdybyste se předem dozvěděli příliš mnoho. (takzvaný SPOILER ALERT !!! :)
Prosím nečtěte dále, pokud jste seriál neviděli, podívat se na něj chcete, a máte pocit, že by vám zkazilo prožitek, kdybyste se předem dozvěděli příliš mnoho. (takzvaný SPOILER ALERT !!! :)
Příběh
(pokud ho dobře
znáte, možná to přeskočte – a možná ne:)
Příběh seriálu
začal před 40 lety, neštěstím, které potkalo malého kluka,
tříletého Dextera Mosera, v roce 1973. Jeho máma, Laura Moserová,
byla závislá na drogách a živila se obchodem s kokainem. A
okrádala své obchodní partnery. A k tomu si ještě přivydělávala
donášením policii, a spala s policistou, pro kterého pracovala,
jistým Harrym Morganem. Tenhle nebezpečný životní styl skončil
tragédií: tři muži, kterým kradla kokain, ji překvapili v
lodním kontejneru v přístavu a rozřezali ji motorovou pilou před
očima jejích dvou malých synů. Kluci tam zůstali s mrtvou mámou,
v krvi, zavření bez vody a jídla, tři dny.
Pak teprve dorazila
policie, jako první právě detektiv Morgan. Popadl malého Dextera
a odvezl si ho k sobě. A už nikdy ho neopustil. Adoptoval ho a
staral se o něj jako o vlastní dítě až do své smrti.
Není to v seriálu
jasně vysloveno, ale je dost pravděpodobné, že Dexter byl Harryho
syn.
Starší chlapec
Brian skončil v ústavu.
Dexter vyrůstal v
rodině Morganových, která byla navzdory tátovým dobrodružstvím
naprosto fungující, harmonická, láskyplná. Harryho žena Doris a
dcera Debra ho přijaly za vlastního.
Když bylo Dexterovi
okolo 10 let, začal si jeho táta všímat, že kluk je divný.
Jiný, zvláštní. Měl odlišné zájmy než ostatní, neprojevoval
normální emoce, místo basketbalových hráčů obdivoval sériové
vrahy. Vymohl si na tátovi návštěvu v práci, na místě činu,
místě vraždy. A tam nebyl šokovaný ale zjevně fascinovaný. A
pak se v okolí začala ztrácet domácí zvířata a jednoho dne
našel Harry na zahradě hrob plný psích a kočičích kostí.
Uhodil na syna, a ten se přiznal, že má nezvladatelné puzení
něco živého zabíjet.
Musela mezi nimi s
Harrym být úžasná důvěra a blízkost – dokázali i o
takovéhle věci mluvit otevřeně, Dexter se nebál poctivě svěřit,
nic neskrýval, popsal, co se s ním děje. A přiznal, že by chtěl
zabíjet i lidi, jen si zatím netroufl. Protože by se to tátovi a
mámě nelíbilo.
Zděšený Harry
vyhledal pomoc – psychiatričku Dr. Vogelovou, specialistku na
psychopaty. Ta mu potvrdila to, co si myslel: že jeho syn zřejmě
je v důsledku prodělaného extrémního traumatu trvale poznamenaný
a jeho vražedné impulzy půjdou těžko potlačit.
Harrymu na Dexterovi
nesmírně záleželo a nedokázal si představit nechat ho zavřít
do nějaké instituce. Ale zároveň věděl, že nejde nedělat nic,
nemůže čekat, až jeho syn vyroste a opravdu někomu vezme život.
Dr. Vogelová to
chápala. Ke své specializaci se dostala tak, že její vlastní
syn, psychopat, někoho zabil, a pak skončil v ústavu. Nikdy se
přes to nepřenesla. Chtěla, aby malý Dexter dopadl jinak. A tak
společně vymysleli plán. Rozhodli se naučit Dextera jeho nutkání
kontrolovat, a zaměřit ho určitým směrem.
Harry se ve své
práci detektiva vyšetřujícího vraždy často setkával s
nepotrestanými zločinci. Vrahy a násilníky, které nebylo možno
usvědčit, nenašlo se dost důkazů, „proklouzli systémem“ a
vesele páchali zločiny dál. Občas z toho doslova šílel bezmocí.
A právě tohle zoufalství ho dovedlo k přesvědčení, že pro
někoho, jako je jeho syn, může na světě být užitečné místo.
Pod vedením Dr.
Vogelové učil Dextera „kodexu“ - souboru pravidel, za kterých
bude jednoho dne moct opravdu vyhovět svému puzení a zabíjet
lidi. Prvním pravidlem bylo „Nenech se chytit.“ Druhým: „Jdi
jen po těch, kdo si to zaslouží.“ Což bylo naprosto přesně
definováno: měli to být pouze vrazi, o jejichž vině je
jednoznačný důkaz, a kteří se rovněž prokazatelně chystají
znovu zabíjet. Další pravidla už se točila kolem technického
provedení: jako policista Harry vštípil nevlastnímu synovi
principy a pravidla, jak se vyhnout dopadení.
Výuka probíhala na
pravidelných loveckých výpravách. Zabíjení velkých zvířat
přinášelo Dexterovi dočasnou úlevu od vnitřního tlaku, a Harry
mu přitom vštěpoval pravidla kodexu a učil ho praktickým věcem.
Zároveň ho v
běžném životě vedl tak, aby nebyl nápadný. Učil ho, jak
předstírat, že je jako ostatní lidé. Předstírat normální
emoce, normální zájmy, empatii, i když toho moc necítil.
Byla to zvláštní
situace. Dexter na jednu stranu dostával totální podporu, totální
přijetí. A na druhou dospíval s jasným obrazem sebe sama jako
zrůdy.
Až když bylo
Dexterovi 20 let, učivo zvládl perfektně a opakovaně otestoval
„nanečisto“, dovolil mu umírající Harry poprvé zabít,
zdravotní sestru, která vraždila nemohoucí pacienty.
V dalším životě
pokračoval Dexter s jasným záměrem zařídit se tak, aby mohl být
„sám sebou“. S vyznamenáním vystudoval medicínu, pak se ale,
místo aby se stal lékařem specializoval na forenzní vědy.
Zároveň studoval bojová umění.
Na začátku seriálu
se setkáváme s dospělým Dexterem, třicátníkem, který pracuje
jako specialista na krev na oddělení vražd policie v Miami. Ve
svém denním životě je to po všech stránkách bezúhonný člověk
– slušný a spolehlivý, pracovitý a pečlivý, přátelský ke
kolegům.
Ve své profesi má
spoustu příležitostí dostat se k materiálům o své „cílové
skupině“ - nebezpečných a nenapravitelných vrazích. Vybírá
si je většinou v práci, pokud si někoho vytipuje mimo zaměstnání,
využívá policejní zdroje k získání důkazů. A pak, ve svém
volném čase, tyto vrahy loví a zabíjí. Dělá to rituálním
způsobem, kdy každého zločince napřed zneškodní zvířecím
sedativem, přiváže nahého ke stolu v místnosti obložené
plastovou fólií, pak ho probudí, přinutí podívat se na
fotografie obětí a vede s ním rozhovor o tom, co spáchal. A pak
ho zabije, obvykle bodnutím nožem, příležitostně jinými
způsoby.
Tento postup vlastně
má ledacos společného s „prací“ všelijakých filmových
superhrdinů, kteří v podstatě dělají úplně to samé, jen o
něco méně chladnokrevně. Ale Dexter si nic nenamlouvá. Ví, že
skutečným nejhlubším motivem je jeho vnitřní nutkání, ví, že
vraždí proto, že mu to přináší hluboké uspokojení.
Přitom ale i jeho
motivace spravedlností je zjevně upřímná. A je rád, když
může zachránit život nevinných lidí, které by jeho oběti
jinak zavraždily. To vidíme mnohokrát v průběhu seriálu.
Postava je plná paradoxů – na jedné straně očividný a reálný
smysl pro spravedlnost a férovost a touha ochránit nevinné, na
druhé ještě více očividná radost z brutálního násilí.
Je také zvláštním
způsobem fascinován psychopaty, které vraždí. Je si vědom, že
to jsou převážně lidé velice podobní jemu samotnému, liší se
pouze tím, že jednají bez kodexu, bez pravidel. Ve svých
konverzacích s nimi se snaží přijít na kloub jejich myšlení.
Těžko říct,
jestli by někdo takový mohl v reálu existovat. Psychologové a
psychiatři, kteří se k seriálu vyjadřovali, ale v zásadě
říkají, že teoreticky ano: pokud by se skutečně stal tak
nepravděpodobný příběh, kdy vraždící maniak je v přípravě
na svou dráhu veden rodičem, jakým byl Harry.
V denním životě
se Dexter naučil „zapadnout“, chovat se jako normální člověk,
i když se jím vnitřně necítí. Pořád se ale dostává do
situací, kdy si není jistý, jak jednat, jak reagovat, kdy si
připadá neohrabaně a nemístně.
Na začátku seriálu
se mu právě po mnoha pokusech podařilo navázat trvalý vztah.
Našel si přítelkyni, ženu se dvěma dětmi, hluboce
traumatizovanou z předchozího manželství s násilnickým
narkomanem. Dexter je ve svém „oficiálním“ životě dokonalým
opakem někoho takového, vzorným přítelem a partnerem, a Rita je
šťastná, že konečně našla slušného muže.
Seriál je doslova
„vyprávěn v první osobě“, neustále je v něm totiž přítomen
vnitřní hlas hlavního hrdiny, který všechno komentuje. Divák je
tak vtažen do jeho světa a stává se tichým komplicem.
Dozvídáme se, jak
Dexter vnímá sám sebe – a velice brzy zjistíme, že ne vždycky
říká úplnou pravdu. Například soustavně tvrdí, že nic
necítí. Z jeho činů a reakcí ale je jasné, že mu opravdu
záleží minimálně na jedné osobě na světě, nevlastní sestře
Deb. Ta s ním pracuje na stejném oddělení, její životní touhou
totiž bylo stát se policistkou. V první sérii se jí to podaří,
a v dalším průběhu udělá na oddělení vražd slušnou kariéru.
Paradoxně pak je hlavní náplní její práce chytat přesně
takové lidi, jako je její bratr.
A ten jí v práci
slušně pomáhá – svou pozoruhodnou intuicí ohledně všeho, co
se týká vrahů.
V průběhu seriálu
pak Dexter prožije mnoho zkušeností, v důsledku kterých začne
lidských pocitů zažívat daleko víc, v podstatě se probouzí ze
svého stavu vnitřního chladu, čím dál víc poznává opravdové
spojení s jinými lidmi, a začíná mít i jiné priority než svůj
„koníček“, který ho dříve úplně pohlcoval. Jeho vztah s
Ritou postupně přestane být „zástěrkou“ a čím dál víc je
doopravdy. Zjišťuje, že mu na ní a nevlastních dětech skutečně
záleží, má je rád, chce se o ně starat, chránit je, sdílet s
nimi radost. Ožení se s Ritou. Zplodí vlastního syna, kterého
opravdu miluje a chce mu být dobrým tátou.
Zároveň ale pořád
dál páchá své vraždy. Nedokáže přestat, jsou pro něj
zásadní, pro udržování vnitřní rovnováhy, vlastně je
potřebuje, aby mohl zbytek času vést svůj normální a stále
uspokojivější denní život. Z toho samozřejmě vznikají obtížné
situace. Musí svůj tajný život skrývat před rodinou. Občas
dochází ke kolizím. Pořád se musí přetvařovat a lhát, i když
nechce.
Později v seriálu
jeho manželka tragicky zahyne, a on pozná jiné ženy, které o něm
vědí víc... Pochopí, že jediné řešení je najít takovou,
před kterou by mohl být opravdu sám sebou. Ale může někdo
takový existovat? (neřeknu:)
Seriál pracuje s
absurdní dynamikou, kdy hlavní hrdina v jednu chvíli celý od krve
se spokojeným výrazem odklízí mrtvolu, vzápětí mu zazvoní
telefon, a on se řítí pomoct ženě nebo sestře, okamžitě se
přepne do naprosto normálního, slušného a sympatického člověka.
A postupně prochází
transformací, kdy normálním člověkem čím dál víc opravdu
chce být, ale neví jak, a občas je ze sebe naprosto zoufalý. A
pak zase přijde chvíle, kdy se jeho „schopnosti“ opravdu
hodí a on má pocit, že má na světě místo takový, jaký je, a
je tu potřeba. Tyhle dva stavy se během seriálu přepnou mnohokrát.
Tím se samozřejmě
prolínají příběhy případů sériových vrahů, které řeší
oddělení vražd, a vždycky do nějaké míry i Dexter sám. A
velice realisticky zpracované lidské příběhy jeho kolegů a jeho
sestry.
Tolik story. Zdržím
se dalších podrobností, pro případ, že jste neviděli a třeba
byste se chtěli dívat. A naoopak, pokud byste další vyprávění
chtěli, všechno je na Wikipedii :)
Co je na tom
fascinující
Příběh lidské
izolace
S tím se nejspíš
identifikuje nejvíc lidí na všech kontinentech, všude v
„civilizovaném“ světě. Nepotřebujete být zrovna vraždící
maniak, abyste se cítili jako alien, který nerozumí ostatním
lidem. Citová narušenost nějakého druhu je v našem světě tak
častá, že už je snad skoro normální. Kdekdo zažil v dětství
traumata, i když ne tak extrémní a krvavá - „jen“ obyčejnější
a smutně běžné druhy psychického a fyzického násilí, a
výsledkem je nějaká forma vnitřní prázdnoty a pocitu
oddělenosti od ostatních.
Nikdy předtím mě
vlastně nenapadlo si tyhle dvě věci spojit. Tedy to, že ten pocit
izolace nějak souvisí s odlišným prožíváním emocí, a to zase
souvisí se zážitky v minulosti. Samozřejmě že ano, je to
logické, dává to smysl: ten, kdo zažil extrémní věci v době,
kdy na to jako malé dítě nebyl vůbec připravený, musel utlumit
a změnit svoje citové prožívání, aby vůbec přežil a vydržel.
A to, co bylo tenkrát dobrou strategií, se později stává přítěží
a překážkou spojení s ostatními lidmi. A je otázkou, jak z toho
ven. A to, co vidíme v seriálu, je asi nejpřirozenější cesta –
člověk napřed předstírá, snaží se ty věci dělat alespoň
navenek, a postupně, skrze vztahy, třeba něco přijde doopravdy.
Tajemství, lež
a pravda, důvěra
Všichni máme svá
tajemství, i když třeba ne tak temná. Kolik toho můžeme odhalit
ostatním lidem? Co už by nepřijali? Kdy je chránit, kdy je to v
jejich zájmu a je vlastně slušné a fér neříct pravdu, a kdy
naopak? Jsou možné intimní vztahy bez absolutní pravdy a sdílení,
jsou skutečné?
Dexter má opravdu
rád Ritu, ale na určité úrovni nejsou nikdy spolu. Ona nemůže
vědět, s kým žije, kdyby se to dozvěděla, byl by konec. Ze
všech jejich společných situací podle mě plyne jasné poučení,
že takhle vztah nikdy doopravdy fungovat nemůže, i když je v něm
láska.
To už dávají
daleko víc smyslu jeho další vztahy, se ženami, které o jeho
temnotě vědí víc, třeba jí i kus sdílejí – jsou
opravdovější, i když třeba časem skončí nebo dopadnou špatně.
Tajemství nemusí
vždycky být o zlu. Může být o něčem, co není nějak absolutně
špatné, ale ten druhý by to prostě nepochopil, nepřijal, protože
je z jiného světa. V této podobě myslím, že něčím
srovnatelné situace mohou znát i docela normální lidé.
Nutkání a
obsese
I to je nesmírně
běžné. Představitel Dextera, Michael C. Hall, v jednom rozhovoru
říká, že ve svém ztělesnění postavy samozřejmě nemohl
čerpat ze svých vlastních vražedných impulzů, ty nemá, ale
snažil se pracovat s nutkáními, která zná, a těch samozřejmě
má svou vlastní sbírku.
V jedné části
seriálu Dextera jeho žena podezřívá, že bere tvrdé drogy,
protože neví, jak jinak si vysvětlit jeho divné chování a
toulání po nocích. A Dexter zase už neví, co by jí řekl, a tak
se „přizná“ a nechá se přinutit začít chodit na setkání
„Narcotics Anonymous“. Napřed se tam neuvěřitelně nudí, pak
ale šokovaně zjistí, že to, o čem ostatní účastníci na
schůzkách mluví, je mu nesmírně povědomé. Narkomani hovoří o
vnitřní prázdnotě, nezvladatelném nutkání, a krátkodobém
vnitřním uvolnění, které nastane, když podlehnou. Je to úplně
to samé, co prožívá on, jen jejich způsob vybití je jiný.
A s narkomany Dexter
sdílí i pocit posedlosti, pocit, že v něm žije cosi temného, co
ho odděluje od lidí a nutí do násilí, co touží být
„nakrmeno“. Jen u něj jde o mimořádně extrémní a
destruktivní způsob krmení, to je jediný rozdíl.
(Zase ale, jeden
psycholog v jednom textu poznamenává, že sice naštěstí většina
lidí nemá temnou stránku tak brutální, jako filmový Dexter,
málokdo ji ale zase tak důkladně kontroluje a přebírá za ni
tolik zodpovědnosti.)
A opět, nemusíme
jít do těchto extrémů, nemusíme být ani zabijáci, ani závislí
na tvrdých drogách, abychom znali tenhle pocit. Já teda závislá
na tvrdých drogách kdysi byla, takže vím úplně přesně, o čem to ti
všichni mluví, je to v seriálu popsané perfektně, tak
realisticky, až z toho jde husí kůže.
Ale v zásadě i
„menší“ nutkavé obsese, ty „obyčejné“, které zažívají
miliony lidí, fungují na podobném principu, je to jen otázka
intenzity. I když třeba ty „velké“ překonáte, ta prázdnota,
která se dožaduje zaplnění něčím vnějším, obvykle ne zcela
konstruktivním, je tam pořád. Rozpustit ji a transformovat je úkol
na celý život, pokud tedy hodně, hodně moc chcete....
Spravedlnost
Náš svět je plný
nespravedlnosti. Anonymní, masová průmyslová společnost vytváří
mnohem více psychopatů a různě deformovaných jedinců, než jich
kdy bylo v přírodních společnostech, a zároveň jim dává
podmínky, jak operovat skrytě, nepozorovaně a beztrestně. Setkala
jsem se s tím už jako malé dítě, že bohužel existují lidé, kteří soustavně ubližují ostatním, a zároveň jsou ve společnosti
uznávaní a akceptovaní a nikdo je nezastaví a nepotrestá.
Je to smutně
normální. Na naší planetě prý žije miliarda znásilněných
žen. Celkem zjevně většině pachatelů těchto činů se nikdy
nestane absolutně nic, dělá se jakoby nic. A tak je to i s
množstvím dalšího násilí.
Určitě i proto
Dexterovy činy působí často téměř sympaticky, a rozhodně jsou
nás miliony, kdo seriálovému zabijákovi běžně drží palce,
aby ty konkrétní gaunery dostal. I Dexterův představitel sám
říká, že natáčení vražedných scén měl rád, že přinášelo
katarzi, uvolnění. Dexterovy oběti jsou přesně ti jedinci, kteří
by potrestáni opravdu být měli – a často nejsou, protože svoje
zločiny umějí skrývat, umějí vytvářet slušnou fasádu.
Dokonalým příkladem
je sériový vrah Trinity ve čtvrté sérii. Šedesátiletý pán s
napohled dokonalou harmonickou rodinou, který po celé zemi buduje
dobročinné stavby, chodí do kostela a pořád mluví o Bohu. A
jinak šílenec, násilník, ve svém tajném životě vrah žen a
dětí, doma terorizující vlastní manželku a dospívajícího
syna a dceru až k totálnímu psychickému zničení.
Jak už jsem zmínila
výše, antropologům je dobře známo, že v kmenových
společenstvích byl výskyt takových extrémních zločinů
minimální. Jsou produktem městské společnosti s nadvládou
jedněch nad druhými, válkami, bohatými a chudými, anonymitou, tím vším,
čemu říkáme civilizace. I kdyby se v kmeni takový šílenec jako
Trinity vyskytl, byl by velice rychle rozpoznán a zpacifikován. V
malé skupině lidí, kteří žijí spolu, spolupracují a sdílí
všechno, by mu to jednoduše neprošlo. Ve velkoměstě jako Miami
ano.
A proto je v mnoha z nás
neuspokojená touha po férovosti, právu a spravedlnosti, a seriál
Dexter k ní promlouvá.
Potlačená
temnota, potlačená agrese
Souvisí velmi s
předchozím bodem. Naše společnost nás učí nebrat právo do
vlastních rukou, spoléhat se na systém. Dává to v našich
podmínkách smysl, ve stavu, v jakém společnost je, by to asi ani
jinak nešlo, protože kdyby tomu bylo jinak, vynořila by se spousta
pokřivených samozvaných mstitelů.
Zároveň to ale
vyvolává tlak a deformace. Zvláště pokud systém nefunguje,
pokud je nedostačující nebo zkorumpovaný. Slušní lidé zažívají
frustraci, když nemají jak se bránit.
A někdy se nebráníme ani tam, kde bychom mohli a měli. Kde nejde o to někoho zabít, ale třeba někoho praštit (to je extrém), zakřičet, říct NE, zkrátka bránit se, obhajovat přirozená práva a zájmy své i svých blízkých. Kolik lidí tohle všechno potlačuje, a předstírá, že se řídí podivným pravidlem „nastavit druhou tvář“, protože to prý je „ušlechtilé“? A přitom si všechen ten vztek hromadí uvnitř.
Jistá míra agrese
je podle mě přirozenou součástí života, patří do určitých
situací. Temnota je druhou stránkou světla a také patří k
životu. Opravdu nebezpečná se stává, pokud se snažíme ji
popřít a zašlapat do země.
Stává se, že ti nejodpornější
násilníci jsou zároveň uťáplí chudáčci, co se v té „světlé“
polovině svého života nechají každým postrkovat sem a tam.
Kdyby dokázali projevit normální, zdravou agresi, tam kde by byla
na místě, říct třeba NE své matce, možná by si pak nemuseli
svůj vztek vybíjet na nevinných.
A i kvůli tomuhle
zřejmě je uvolňující dívat se na Dextera, jako na velkého a
silného chlapa, který se násilí opravdu nebojí a občas ho
použije někde, kde je skutečně na místě. Například zmlátí nevlastního otce kamarádky své dcery, když
zjistí, že ten chlap tu holčičku systematicky bije. Na místech těla, kde to
nebylo vidět. Což je zrovna jedna z těch častých a obvykle
nepotrestaných forem násilí okolo nás.
Dexter vystrašil
dotyčného chlapa k smrti a donutil ho, ať tu rodinu opustí. Nezabil ho, neublížil mu trvale, ale ukázal mu velmi jednoznačně, že mu jeho jednání nemusí projít.
Což mimochodem vůbec nebylo podle jeho kodexu, podle toho by se do takových věcí plést neměl, aby na sebe neupozorňoval. To už právě začal zjišťovat, že mu jde o něco trochu jiného než původně....
Což mimochodem vůbec nebylo podle jeho kodexu, podle toho by se do takových věcí plést neměl, aby na sebe neupozorňoval. To už právě začal zjišťovat, že mu jde o něco trochu jiného než původně....
Nemůžu si pomoct, přišlo mi to naprosto na místě. Viděla jsem v tom projevení archetypu bojovníka, síly, která v našem světě je často potlačená a deformovaná, a přitom občas, ve výjimečných, extrémních situacích, je jí třeba.
Některé formy chování prostě nelze tolerovat. Každý by měl vědět, že ať se v jeho hlavě děje cokoliv, nemůže si dovolit pro nějaké své vybití či uspokojení týrat děti. A pokud je natolik šílený, že mu to samotnému divné nepřijde, vědět, že tvrdě narazí, že to nepřipustí lidé kolem něho.
----------------------------
Ačkoliv
pocit diváka z Dexterových vražd je často spíše pozitivní,
seriál jako celek je nijak neglorifikuje. Spíše naopak. Řekla
bych, že naprosto realisticky ukazuje základní problém s něčím
takovým – násilí plodí další násilí. Hlavní hrdina sice
svými činy často zachrání nevinné lidi, ale sám sobě
přitahuje do života další neštěstí. Doplácí na to jeho
blízcí, těch pár lidí, na kterých mu záleží.
Přestože sám necítí výčitky svědomí kvůli vraždění jako takovému, neustále trpí dalšími a dalšími následky svého jednání, neustále ho dohání, neustále se děje něco, co ho pak opravdu bolí. Jako když přijde o svou ženu, nechtěně ublíží svému synovi, své sestře... Je to bludný kruh. Ač to na první pohled má všechno tak dobře pořešené, a často vypadá chvilkově spokojeně, jako celek je jeho život noční můra. Vidíme, kam vede násilí....nebo v menším, kam vede život založený na uspokojování temných nutkání. Vidíme, že to je něco, co by si dobrovolně nikdo nevybral.
Jistě, takovéhle
seriály jsou svým způsobem také kanálem, jak mohou lidé vybít to
nahromaděné napětí ze všeho, co okolo nich a v nich nefunguje,
aniž by se něco doopravdy změnilo.
A proto je určitě
někteří moji přátelé nemají rádi. Jako projev toho samého
divného světa, jako jeden z prvků, které to celé udržují v
chodu.
Ale pokud jde o
takhle inteligentní příběh, který se dotýká tolika základních
otázek, vyvolává tolik zamyšlení, ze kterého se pozorný divák
sledováním vlastních reakcí může dozvědět tolik o sobě
samotném, vidím v jeho existenci smysl, jsem pro.
Je také vidět, že
se na seriálu podílela spousta dobrých a zajímavých lidí.
Museli mít důvod, proč je to drželo, tolik let. Podle mě měli
řadu dobrých důvodů. Jsem vděčná, že jsem se s tímhle
fenoménem mohla setkat, přinesl mi hodně pochopení.