čtvrtek 25. února 2016

K čemu chceme využít svůj čas?

I tento text byl napsán před několika měsíci. A konkrétní otázku, nad kterou se zamýšlím, jsem si díky němu vyřešila: uvědomila jsem si, co je pro mě smyslem focení na mobil. Přeju si inspirovat přátele, aby víc chodili do přírody:) Záměr je tedy jasný. Vím, co fotit, kdy a proč, a co pak s tím. A ověřila jsem si, že přestože moje fotky nejsou žádné velké umění, na ty správné lidi jistý efekt mají :) Díky tomu jsem teď s touto digitální činností v souladu a mám z ní dobrý pocit. Nefotím už „jen tak, protože můžu a protože to dělají všichni“, a tak ani nepochybuju o smysluplnosti tohoto chování.....
Následující text je právě o otázce „Proč tohle dělám? Chci to opravdu dělat? Jak to chci dělat, kolik tomu chci věnovat energie, k čemu to má být?“ Otázky, které má v dnešní době plné požíračů pozornosti rozhodně smysl si klást ohledně všech činností, zejména těch virtuálních...:)

Před pár dny jsem na procházce v Brdech udělala pár fotek. Po návratu jsem je nahrála na Facebook. Nasbíraly několik liků.
Běžné chování? Pro mě ne tak docela. Až do svých 35 let jsem nepocítila potřebu vlastnit fotoaparát. Nikdy jsem moc nechápala, co na tom zaznamenávání všichni vidí. Zážitky jsou zážitky. Když probíhají, přeju si je prožít. Když skončí, jsou navždy pryč – k čemu je dobré dívat se na jejich dvourozměrný záznam?


V roce 2011 jsem si pořídila první smartphone s fotoaparátem. A tak jsem to zkusila. Trochu. A trochu jsem tomu přišla na chuť, trochu už chápu.
Když jsem na cestách či v přírodě viděla něco krásného, cvakla jsem to, abych to mohla sdílet s dalšími lidmi. Ta idea má něco do sebe, i pro mě.

Vzpomenu si jednou za čas, a pak udělám pár fotek, přidám na Facebooku další album.
Například tento čtvrtek. Ale poté, co jsem se chvíli probírala starými alby a snímky, vrátily se mi ty pochybnosti....

Samozřejmě, pokud je někdo skutečný fotograf, vytváří krásné snímky, jež předávají mnoha lidem esenci něčeho, důležité informace, pohledy na místa, která si přejí navštívit, atd – to jako umění naprosto chápu a respektuju. Takový člověk taky cítí hluboké nadšení, cítí se k tomu povolán, ovládá techniku a technologii, zajímá se o problematiku, a tak dál... Jsem ráda, že takoví lidé existují a zprostředkují mi obrazy vzdálených míst nebo zásadních událostí.

Ale mám to dělat já? Je to opravdu k něčemu dobré? Všechna místa, kam chodím, už nafotil někdo jiný, často velmi profesionálně, pro ilustrační snímek stačí zagooglit.

Když chodím a fotím, jemně ale citelně mě to ruší od – chození a vnímání....
A co následuje pak? 20, nebo i 40 minut třídění, upracování, nahrávání...
Vypadá to jako nic – ale chci věnovat dvacet minut svého dne sezení u počítače a řešení něčeho, na co pak několik lidí na pár sekund vrhne pohled?

Čas je nesmírně vzácný, čím dál vzácnější. Těch dvacet minut jsem mohla věnovat třeba tanci – a pro moje tělo je velký rozdíl, jestli za den tančím o dvacet minut víc nebo méně :)
Mohla jsem je věnovat psaní vlastního textu, jako je třeba tento. Psaní mi jde daleko lépe než focení, ve kterém profesionálkou nikdy nebudu...
Mohla jsem je věnovat hlubokému rozhovoru s někým blízkým...
Mohla jsem vyjít ven, na čerstvý vzduch, pod stromy, a zažonglovat si tam...

Skutečná otázka pak je: jaký smysl mělo zvolit si ze všech možností, jak strávit čas, zrovna fotky a počítač?
Pokud moje fotky někoho na Facebooku ovlivnily, tak, aby se jeho v životě něco reálného změnilo k lepšímu, například aby se v příštích dnech zvedl ze židle a šel se sám projít do kopců – pak za to těch dvacet minut stálo. Kdyby takto reagovali dva, tři lidé, stojí mi rozhodně za to věnovat dalších dvacet minut i příští týden, a ten další......:)
Ale stalo se to? Nebo na ně jen mrkli, věnovali pár vteřin pozornosti, pomysleli si „hezké“, a dál už nic? Nebo dokonce svým maličkým kouskem přispívám k velké virtuální iluzi: „prohlížím si pěkné věci na Facebooku, tedy jsem...?“
Jestli je to takhle, pak to dělat nechci. Ráda tuto činnost přenechám těm milionům jiných, které podobné úvahy netrápí.

Zatím mám pocit, že pokud si VELMI, VELMI ohlídám, kolik času věnuju, a budu přesně vědět k jakému účelu, nebude to o žádném „nevím co by“, tak je přidávání fotografií v pořádku... Ale zkusím asi udělat nějaký malý průzkum, jestli to je k něčemu dobré...

Celý tento text se ptá o smyslu. A nejde jen o cvakání a uploadování fotek. Jde o veškerou naši virtuální aktivitu...

Je to všechno moc hezké, celé to sdílení, zaznamenávání, všechen ten obsah....ale fyzická realita toho je, že sedíme v nehybné a nepřirozené poloze a zíráme na přístroj, který je silným zdrojem záření. To děláme. Za všechen ten obsah platí naše tělo docela vysokou cenu v podobě zničených zad a kloubů a atrofovaných svalů a kdo ví čeho všeho ještě, a pokud u toho sedíme dobrovolně mimo pracovní dobu, platíme především svým vzácným časem, časem ve kterém bychom mohli žít lidský život, ve volném prostoru, v těle, s živými lidmi.

Může to být dobrý obchod, může to stát za to. Pokud ve virtuální realitě děláme to správné. Tvoříme něco, na čem nám opravdu záleží. Komunikujeme s lidmi, na kterých nám záleží, které bychom třeba jinak nepoznali, nebo s nimi bez technologie zdaleka nemohli být tolik v kontaktu. Dozvídáme se věci důležité pro naši životní cestu... Zažíváme skutečnou radost....
Nebo se třeba jen díváme na ty hezké věci, pokud je to momentálně to nejlepší, co můžeme dělat. Musíme stejně sedět v práci a koukat na počítač...jsme doma nemocní...a tak podobně....

Ale jak často je to prázdné? Jak často sedí otec u kompu a hodiny třídí fotky z dovolené místo aby byl přítomen v životě svých dětí?
Jak často chatujeme, zatímco venku je sobotní odpoledne, svítí slunce a rozkvétají stromy? To nemusí být špatně, možná OPRAVDU zrovna je důležitější chatovat - ALE - chatujeme zrovna se svou životní láskou, chatujeme o svém životním projektu nebo s nejlepším přítelem, který potřebuje pomoct......nebo jsme se jen zasekli a plácáme prázdnou slámu, zatímco venku nenávratně ubíhá volný den, který jsme měli šanci strávit jako živí lidé v těle?

Virtuální realita vytváří zvláštní druh příjemného pocitu, pocitu pohodlí.
Ale někde pod tímhle silným, zvláštně umělým pocitem se schovává druhý pocit, jemný hlásek našeho vědomí, a ten ví naprosto přesně, jestli zrovna u toho počítače máme být, a jestli tam děláme to pravé.... Alespoň tedy ten můj, věřím ale, že to tak funguje obecněji, protože podobně je to se všemi pastmi moderního světa, a to jsme si vzájemně potvrdili s mnoha lidmi.

Když děláme ty věci, které nejsou pro naši duši, tělo či ducha to pravé, vlastně to cítíme, cítíme zvláštní tupé nepříjemno způsobené potlačeným hlasem svědomí... Musíme si zdůvodňovat, racionalizovat, proč si volíme zrovna tohle, a proč je to skvělé a úžasné....

Když děláme to správné, nic si odůvodňovat nemusíme. Prostě víme. Jsme v proudění. Jsme živí a spokojení. Ať už jsme u počítače nebo v lese na skále.

A ještě jedna myšlenka k tématu: virtuální svět nám pořád dává „něco k dělání“. Nekonečně variant „něčeho k dělání“, rozptýlení pro mysl. Mnohdy jsou to krásné a pozitivní aktivity.

Ale proč vlastně potřebujeme tolik rozptýlení pro mysl?
Co by se stalo, kdybychom se zastavili a rozhlédli?
-------------------------------

(Autorka byla od 90. let nadšenou fanynkou Internetu, patřila k úplně první vlně lidí s domácím internetovým připojením, strávila tedy na Síti velký kus svého dospělého života:)