Co dáváme
my Zemi a co Země nám? Jak se má země, když je o ni pečováno?
A jak se mají lidé, když pečují o svou zemi?
Že ten
obrovský rozdíl, který vnímám, je tím, jsem si uvědomila až v
Alice Springs, centrálním městě Severních Teritorií Austrálie,
kde je asi největší koncentrace možností dozvědět se víc o
aboridžinské kultuře. Četla jsem si a poslouchala příběhy a
mýty o posvátných horách, stromech a zvířatech. Pro Aboridžince
je veškerá příroda chrámem. Tak jako kdysi bývala pro lidi
všude na světě. Když přijdete do kulturního centra u Uluru,
hory, která byla vrácena původním vlastníkům, je na to kladen
nekonečný důraz: jste na posvátném místě, poznejte jeho
význam, chovejte se k němu s úctou.
Bohužel
tedy, je to tak už jen pro některé Aboridžince, k tomu se
dostanu. Ale tradice je zatím stále živá, čerstvá, nepřerušená.
Možná, že tam někde jsme byli u nás počátkem středověku,
když většina obyvatel přijala křesťanství, ale mnoho lidí
ještě tajně praktikovalo staré rituály a uctívalo řeky,
stromy, zvířata a Slunce.
Jaký je
pocit z takové země? Vibruje jinak. Silněji. Už jsem o tom psala
v předešlém příspěvku – mluví k vám, zpívá k vám. A lidi
to slyší, vnímají, i bílí lidi. Je daleko těžší být
odtržení a nevnímat zemi, která se projevuje tak nahlas.
Myslela
jsem si, že je to tím, že je prostě fyzicky zdravější. Není
otrávená a utrápená průmyslem a přelidněním. Lidí je tak
akorát, s jejich aktivitami příroda dokáže žít. Přírody je
víc než lidí, a je poměrně dost respektována a brána na
vědomí.
(Bohužel,
i tady je nutno říct smutné slovo „zatím“, protože členové
australské vlády zřejmě patří k těm, kdo jsou od přírody
odtržení dostatečně, a vláda prosazuje šílené projekty jako
např. Coal Seam Gas Extraction, nepředstavitelně destruktivní
těžbu zemního plynu).
Ale není
to jen o fyzickém zdraví. Lidé, kteří v té zemi žijí, i
běloši, kteří nemají nic společného s původní kulturou, jako
by často byli nějak celkově více otevřeni magické dimenzi
života. Můžete daleko otevřeněji mluvit o vizích a neobvyklých
zážitcích, občas jsem se s tímto tématem setkala v situacích,
kde mně opravdu překvapilo (rozhovor dvou dam s dětmi na pizza
večírku :). Přijde mi, že krajina je v tom podporuje, že jak
jsou obklopeni vším tím kouzlem a mytologií udržovaných starých
příběhů, a živým, barvitým světem zvířat a rostlin, je
snadnější vidět to hlubší, a méně snadné trvat na suché,
přehnané „racionalitě“.
Tím se
dostávám k otázce, jak to funguje naopak, tedy jaký vliv má na
lidi jejich spojení nebo nespojení s jejich zemí.
Už dávno
jsem o tom měla určitou teorii, vytvořila jsem si ji v Čechách.
Jsem přesvědčená, že spojení se Zemí je naprosto zásadní pro
duševní pohodu lidí. Člověk má být součástí sítě života,
má v ní být užitečnou buňkou propojenou se vším, která plní
své přirozené funkce.
Pokud se
to neděje, třeba proto, že lidé žijí v nezdravé společnosti
založené na nepřirozených principech, která se obrátila proti
životu, jejich duše trpí. Jejich vztahy trpí. Jejich těla trpí
a jsou nemocná. Všechno bolí.
Když se
rozhlédnu u nás, a vidím všechnu tu devastaci a drancování
krajiny, není divu, jak vypadají vztahy v ní. Jsou toho přímým
odrazem. Běžně to nevidíme, ale když člověk ničí zemi, ničí
sám sebe. Když s ní ztratí spojení, ztratí spojení s vlastní
duší. Když přijedu do vesnice, a protékající potok páchne,
vím, že podobně páchnou i mezilidské situace v rodinách v
betonových domcích okolo, kde se všichni tváří jakoby nic, jako
by páchnoucí potok byl normální.
A lidé,
kteří žijí ve městech, na ničení se nepodílejí fyzicky, ale
nepřímo, a tráví všechen čas v místnostech a pojízdných
krabicích, obklopeni technologií, zase bojují se ztrátou
duše...je pro ně velkou výzvou najít smysl, a naopak velice
snadné ztratit se, zatoulat se v umělých světech.
Hodně lidí se dnes probouzí, a hledá způsoby, jak žít v míru se Zemí a Životem, jak dělat věci lépe, šetrněji, rozumněji. A úplně od pohledu, takoví lidé jsou zdravější. Šťastnější. Klidnější.
Tím se
dostávám zpátky k Aboridžincům, ke smutné většině
Aboridžinců. To jsou lidé, kteří ztratili kontakt se svou zemí
docela nedávno. Místo aby chodili, sbírali, lovili, tábořili,
zpívali a tancovali, žijí v šedivých přízemních domcích ve
městech, pobírají sociální dávky a celé dny vysedávají pod
stromy. Jedí nejhorší ne-jídlo bílého muže, všechny ty
pseudopotraviny z továren na bázi bílé mouky, cukru, nekvalitních
tuků a chemikálií. Většina jich je obézních. Nemají žádný
vztah k životu ve městě, podle toho vypadají ty jejich domky a
zahrady. Návyky, které jim v přírodě pomáhaly přežít, jsou v
civilizaci vražedné – samozřejmě že v poušti se hýbali jen
tolik, kolik museli, v tom horku. Ale pokud jediné, co musí, je
vybrat z bankomatu a jít do supermarketu, těla se jim rozpadají.
Musí jim
být opravdu těžko, není divu, že hledají úlevu a zaplňují
díru v duši alkoholem a jakýmikoliv drogami, ke kterým se
dostanou. Není divu, že jsou frustrovaní a zoufalí a bují mezi
nimi násilí. Jejich situace je extrémem situace, ve které jsme
všichni, protože oni jsou v té situaci noví a nevědí si s ní
rady, nevědí, jak si zařídit život, který by fungoval alespoň
trochu, jak si v naší civilizaci najít něco pozitivního, nevědí
jak si vybrat. A hlavně, ta bolest ze ztráty domova, ze ztráty
blízkosti se zemí, je čerstvá, je to otevřená rána, i když si
to bohužel většina neuvědomuje.
Někteří
naštěstí ano, a očividně je silné hnutí za obnovu tradic,
udržení tradičního způsobu života nebo návrat k němu. Někde
to ještě je možné. Někde ne, protože bílí lidé, se svým
nepředstavitelným plýtváním vodou, už nevratně narušili
rovnováhu krajiny, takže už v ní přežít nejde.
I to je
situace, ve které jsme i my. Pro nás není cesta zpátky, nemůžeme
se vrátit k životu našich pohanských předků, před pány a
poddanými, před říšemi, před organizacemi s monopolem na
duchovno. Je to příliš dávno, všechno je jinak, je nás hodně,
a naše země je vyčerpaná. A ani bychom nechtěli, protože na
tom, co jsme jako lidé vytvořili, je i dost dobrého a užitečného.
Takže
potřebujeme hledat novou cestu. Cestu, jak změnit naši civilizaci,
v něco nového, co nám umožní znovu být správci Země. Jak si
vybrat to dobré z dědictví naší kultury, a vzdát se nedobrého,
odložit všechny násilné zvyky.
Austrálie
mi ukázala, že spojení se Zemí je to nejdůležitější. To je
to, co jsme ztratili, a co znovu objevujeme. Spojení se Zemí je to
samé jako spojení s vlastní duší a vlastním tělem. Možná
ještě lepším výrazem je spojení s duší vesmíru, s
inteligencí Života.
Naší
civilizaci se stalo to, že jsme kdysi, z nějakých důvodů, sešli
z cesty, a to spojení jsme ztratili. Začali jsme se dopouštět
násilí na Zemi, a násilí jeden na druhém, a předstírat, že je
to v pořádku. A tahle lež je to, co nás ničí a hrozí zabít.
Násilí není v pořádku, nikdy. Všechna naše řešení, celá
naše cesta musí být založená na respektu. Brát si to, co
potřebujeme, způsoby, které jsou ohleduplné k ostatnímu životu,
a dobře to využít.
A abychom
tohle dokázali změnit, potřebujeme obnovit své spojení s
přírodou. Pro nás jednotlivce to znamená být venku, žít venku,
nejvíc co můžeme, navštěvovat hory, řeky, kopce. Kde jen to je
možné, chodit bosi, cítit vibraci Země, nechat se od ní nabíjet
skrze chodidla. Jíst přirozené jídlo, nosit přirozené oblečení,
k péči o sebe užívat byliny a přírodní produkty, odložit
jedovaté, toxické, dusivé věci, protože ty nás všechny od
přírody oddělují.
Spojení s
přírodou je i spojení s přirozeností, a to znamená dělat, co
opravdu chceme. Nebýt kolečky v nesmyslném stroji na ničení, být
sami sebou, magickou bytostí, která je tu, aby dělala to, co si
přeje její duše. Naše duše je součástí duše vesmíru, a
přináší sem talenty, schopnosti, touhy a zkušenosti, a přeje si
je využívat, a ví, proč tu je, pokud se naučíme jí naslouchat.
Potřebujeme
nové rituály. Uvolněné, přirozené, spontánní, ale zároveň
brané vážně. Duch země se probouzí, když je vnímán. Mnoho
lidí i v naší zemi, mnoho jednotlivců a skupin, už se probudilo
a s krajinou komunikuje, ale pomoct může každý z nás. Stačí
jít do lesa, do parku, na kopec, a být tam přítomen, vnímat ten
nekonečný živý organismus, vnímat, že to není jen hmota, že
má duši, tisíce duší, přivítat se s nimi, povídat si s
nimi..... A pokud k tomu máme sklony, pokud nás to přitahuje,
můžeme se učit o energii krajiny a dělat něco dalšího. A každý
oheň nebo bubnovačka na kopci je takovým rituálem, každá
taneční party...pokud se s místem a jeho inteligencemi pozdravíme,
a chováme se k nim s úctou.
V
Austrálii jsem jednoho odpoledne zažila vizi energetické struktury
krajiny, zdravé, aktivní struktury. Jsou to bytosti, vědomé,
vnímající bytosti. Duchové stromů, lesů, údolí, tůní. Větší
duchové, celých území. Obrovské bytosti, jejichž těla a vědomí
pokrývají rozlehlé oblasti kontinentu.
Jsme
součástí rodiny inteligencí, které touží, abychom se vrátili,
abychom s nimi znovu byli, mluvili s nimi a naslouchali jim, abychom
společně přišli na to, jak na téhle planetě žít dál a jak ji
uzdravit.