pondělí 21. března 2022

Co dobrého mi dala ta současná informační válka?

Tento text jsem publikovala 18.2. na Facebooku, kde měl docela ohlas. Od té doby proběhla spousta dalšího pochopení, o tom brzy:), ale tohle je pořád základ :)

--------------

Zamýšlím se nad tím už pár dní, a dochází mi, že mi informační válka vlastně přinesla užitečné dary.

Tak jako asi mnoha lidem mi do té doby úplně nedocházelo, jak často všechny možné zdroje informací, online i offline, neříkají pravdu.
Moje automatické osobnostní nastavení bylo "nevěřit systému, věřit alternativě". Zamyslela jsem se teď pořádně nad tím, jak vzniklo, a vidím to, ze zkušeností v dětství, zkušeností mých předků, které mi předala rodina, a pak nějakých zkušeností na počátku dospělosti. Je to pochopitelné, prostě už jako malé dítě jsem se bolestivě setkala s nespravedlností a pokrytectvím státu, a nefunkčními postupy ve zdravotnictví ....a potom, okolo 20, jsem prokoukla konzumní společnost jako strašlivý stroj na zničení Země - a lhaní o tom. A pak už jsem "systému" nevěřila tak nějak nic. Myslím, že to tak má hodně lidí.
Pak jsem objevila alternativní medicínu, duchovní scénu, free kulturu, a měla jsem pocit, že jsem našla to svoje. Ty dobré lidi, kteří se staví proti tomu zlu, říkají pravdu, skutečně léčí, budují lepší nový svět.
A ano, hodně takových lidí skutečně je, a moc si jejich práce vážím.
Ale teď najednou vidím, že jsem to trochu přehnala. A i to se asi stalo nejenom mně. Odmítla jsem věřit oficiálním pravdám, ale zato jsem byla ochotná, často dost nekriticky, věřit kdečemu mimo ně. Nějak mě nenapadlo, že nejen "systém", ale i alternativní scénu tvoří LIDÉ. A lidé se taky někdy mýlí. Někdy nejsou úplně čestní. Někdy sledují vlastní egoistické zájmy, víc nebo méně vědomě. Někdy věří v nějakou ideologii a tlačí ji všem jako jediné řešení, ač pro jiné lidi ten přístup nefunguje.....někdy se nechali zblbnout někým jiným...atd
V prosínci jsem prožila velký šok, když jsem naráz zjistila, že celý balík sdělení, co jsem za předchozí cca rok napřijímala od řady lidí, kterým jsem důvěřovala, byly lži. Že to prostě není pravda. Uf. Dobrá studená sprcha.
Ti lidé to samozřejmě nemysleli zle, prostě těm věcem věřili, a považovali za důležité je sdílet. A dělali stejnou chybu, jako já, uvěřili něčemu, co na někoho s jejich osobnostním nastavením působilo přesvědčivě, a dál to nezkoumali, nepokoušeli se ověřit si to. A já si to vyslechla, dávalo mi to smysl, ano, systém nás chce všechny zabít, to jsem si přece myslela odjakživa 😃.....a tak jsem ty hlášky přijala do svého myšlenkového světa, a bohužel se jimi nechala i ovlivnit v rozhodování v realitě. Když si je zpětně rekapituluju, některé jsou úplně nepředstavitelně absurdní, a stydím se, proboha, jak jsem mohla jako normálně ineligentní, vzdělaná obyvatelka 21. století věřit něčemu takovému? I jen 3 minuty? A navíc, moje intuice od začátku říkala, že tomu vlastně nevěří. Pamatuju si 100 okamžiků, kdy mi tohle vyskočilo, že tomu nevěřím, že to necítím. A pak jsem to potlačila, zapomněla 🙁
Jakmile jsem zpracovala tohle jedno téma, víme které, najednou jsem zjistila, že vidím, jak jsem dělala stejnou chybu v předchozích 20 letech v mnoha dalších situacích. A že je to úplně to samé. Třeba jsem se rozpomněla na různé léčitele, ke kterým jsem chodila. A najednou jsem viděla úplně přesně, kdy mi opravdu pomohli, a řekli pravdu...kdy úplně nevěděli...a kdy byly jejich rady úplně mimo. A občas byly hodně mimo. Už se nedivím, proč jsem tak často "zapomněla" se jimi řídit :DD
Co je ale mazec: i v těchhle situacích jsem to vlastně věděla hned. Okamžitě jsem cítila, co se mnou rezonuje, dává smysl, co jsem vlastně stejně už věděla, a ta rada moudrého člověka mi pomohla opravdu si to uvědomit......a co je takové bez života....a co mi nějak nesedí. Bohužel se ale stalo často to samé, co zmiňuju výše. Nevěřila jsem dostatečně sama sobě, svému vnitřnímu hlasu, a místo toho jsem si zvolila svoje pocity potlačit a důvěřovat autoritě toho člověka, který tomu přece rozumí. A někdy jsem si dost neprospěla, když jsem se těmi věcmi, co mi neseděly, pokoušela řídit.
Stejně jsem to měla s řadou knih. Dlouhá léta jsem se zajímala o různé systémy zdravé výživy, a zejména na začátku, těm prvním konceptům, se kterými jsem se setkala, jsem měla tendenci věřit, jako by to bylo slovo Boží....
Tohle mi teda ale došlo už před nějakou dobou. Stačí zkušenost: když to sledujete 20 let a setkáte se s 15 naprosto protichůdnými teoriemi, vidíte, že prostě nemůžou mít všichni tu pravou pravdu 🙂 To jsem si přebrala: prostě každému tělu funguje trochu něco jiného a musíte si kriticky vybrat. A všimla jsem si taky lidí, kteří jedou nějaký ten systém, ač jim to vůbec nedělá dobře, a nechtějí to vědět.....
Ale teď jsem to prokoukla ještě trochu hlouběji a vidím ještě něco. Některé ty systémy jsou opravdu smysluplné, hluboké, dobře míněné. Ale v poslední době, jak jsou výživové alternativy masově populární, se kolem toho vyrojila i dost divná komerce. Někdo vezme nějakou myšlenku, za pomoci osvědčených marketingových technik ji zabalí tak, aby vypadala jako řešení všech lidských problémů: když podle tohohle budete žít, budete dokonale zdraví, krásní a šťastní......a pak to dobře prodá. Někdy to je do očí bijící a někteří ti lidé to snad dělají vědomě.
A pak je tu ještě jeden specifický podžánr, na který mě asi informační válka upozornila nejvíc: obchod se strachem.
Před cca 10 lety jsem se chvíli zajímala o tehdy populární konspirační teorie, a taky mi to vlastně napůl došlo: přestalo mě to bavit, když jsem zjistila, že je to zvláštní hra: v mnoha těch sděleních cítím kousky pravdy (mimochodem, vůbec nepopírám, že i v těch dnešních místy jsou kousky pravdy), ale došla jsem k tomu, že je to vlastně hlavně takový zvláštní koníček lidí, kteří se rádi bojí. A trochu mě tehdy znechutilo, že většina konspiračních teorií je zásadně o velikých vzdálených věcech, se kterými nemůžeme nic dělat. Lidé řeší, jak je systém ovládá kdoví jakými technologiemi, ale že by změnili něco, co změnit mohou (třeba přestat přijímat ovládací látky jako jsou alkohol, cigarety nebo cukr...:))...nebo přestat zírat do internetu a jít do lesa:)), to ne, to je fůůůůj 😃.... co jsem tak viděla nějaké ty konspirační teoretiky na videjích, vypadali často jako někdo, kdo přesně takové věci absolutně neřeší. Strach je zajímavější 😃
Aspoň tohle že dnes není úplně tak :)), dnes šíří konspirace hodně lidí, kteří u toho praktikují a doporučují zdravý životní styl :DDD....díku pánubohu aspoň za to 🙂, zjevně probíhá nějaký planetární duchovní pokrok 🙂
A ještě jsem si tenkrát všimla, jaký je to skvělý byznys, ti nejúspěšnější konspirační guruové klidně vyprodají stadion 🙂 Stačí vyvolat strach v dostatečném počtu lidí, a pak jim prodávat knihy, vstupenky, atd.... To je další aspekt samozřejmě, vystrašit lidi a pak si z nich udělat komunitu, která vás poslouchá. Pokud vím, tohle se úspěšně praktikovalo po celou historii Země, a funguje to stále.
Teď mi došlo, že bohužel úplně o tomtéž je opět zase jeden podžánr těch knih o výživě a zdraví: ty, které člověka vystraší, že něco ho totálně zabíjí. Někdo napíše knihu o hrůzných vlastnostech něčeho konkrétního, a opět to podá tak, že když se té věci zbavíte, vyřešíte všechny své problémy. A taky, často to má pravdivé jádro. Akorát, že pravda nebývá asi úplně tak dramatická. Ani vás to úplně až tak děsivě nezabíjí, ani eliminací toho úplně všechno nevyřešíte 😃
Musím říct, že je velice úlevné, ničemu z těch různých divností, co mi za těch 20 let díky té přehnané důvěřivosti takhle nalezly do hlavy, už nemuset věřit. A místo toho moct věřit sobě :)) A vlastně je taky velice úlevné zjistit, že "systém" nemusí vždycky o všem lhát. Lhát může kdokoli. Říkat pravdu taky. Je důležité se nad tím prostě zamyslet. Prověřit si to. A hlavně poslouchat pořádně, co říká ten hluboký hlas uvnitř.